Oman & Hatta - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Linda Bijsterbosch - WaarBenJij.nu Oman & Hatta - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Linda Bijsterbosch - WaarBenJij.nu

Oman & Hatta

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

28 September 2008 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Oman & Hatta
Donderdag 25 september ben ik samen met Christina naar Oman gereden om onze visum te verlengen. Sjonge, wat een gedoe.
Allereerst was het pas 19uur dat we eindelijk richting Oman gingen. Wij in de bedrijfsauto van Christina, naar mijn huis gereden, snel even wat spullen gepakt om mee te nemen, zoals slaapspullen voor als we ergens gaan overnachten.
Al met al is het 115kilometer, het valt nog wel mee, het is vanaf Dubai niet zo heel erg moeilijk te vinden, maar omdat ze in Dubai overal met de wegen bezig zijn moesten we wel opletten. We hadden wat eten meegenomen voor onderweg, anders zouden we verhongeren.
Komen we aan in Oman, krijg je drie douane posten. De eerste vonden wij maar raar en niemand stopte daar, dus wij zijn doorgereden. Bij numero dos moesten we stoppen en ging er een man in onze kofferbak kijken. (ja ALS we wat stiekem mee vervoeren gooien we het daarin..) Dan krijg je een papiertje mee met je kentekenbewijs en dat er twee personen in de auto zitten. Op naar douane post numero tres, daar moesten we uitstappen om ons visa te laten verlengen. Voor de ‘leken’ tussen ons, ik heb een visa gekregen die voor 30 dagen geldig is en dat betekend dat ik om de 30dagen terug moet om hem te gaan verlengen, enorm gedoe maar goed… Staan we daar in de rij, iedereen dringt daar voor, pissigheid gehalte wordt al steeds groter. Toen we eindelijk geholpen werden (in het super slecht verstaanbare arabisch/engels), bleek het dat we geen stempel hebben ontvangen dat we UIT Dubai zijn. Nou waar haal je die stempel dan? Bij de 1e douane post, uiteraard. En dan zeg je heel mooi kunnen jullie dat niet even doen? Het gaat maar om een stempel? Nee, alles moet volgens de regeltjes, dus je moet maar weer 10kilometer terug rijden. Afijn, daar gingen we weer, kom je weer langs het 2e post, moet je daar dat papiertje van de auto inleveren. Kom je weer terug bij de 1e, stappen we uit en ja eindelijk we kregen een stempel. (wat wel inhield dat we vanaf dat moment illegaal in de Verenigde Arabische Emiraten waren, dus als het niet ging lukken dan zouden we een probleem hebben, maar goed)… Dan rijd je weer langs het 2e post en uiteraard, je krijgt weer een papiertje voor de auto. En uiteindelijk na ongeveer een uur, kom je weer aan bij het 3e douane post. Wij weer uitstappen en lang moeten wachten. Moesten we een papiertje ingaan vullen voor een visit visa voor 30 dagen geldig voor Oman. Ja, lekker. Leg je daar 60 Dirham voor neer. Fijn wij zijn legaal in Oman…. Maar nu Dubai nog, hoe gaat dat? Nou dan moet je weer helemaal terug en bij het 1e postje krijg je dan je visa! Nou fijn, dus wij al helemaal geïrriteerd de auto instappen. Wij rijden en rijden.. Op een gegeven moment zie ik een technologie school, dus zeg ik tegen Christina: “Euhmz, hier zijn wij toen straks niet langs geweest….” Dus wij aan wat mensen vragen, wat blijkt: Zijn we de verkeerde kant op gegaan!!! We hadden de auto anders neergezet dan de eerste keer en zijn dus met onze pissige leuke hoofdjes Oman ingereden… Dom dom dom!! (hoor ik pa al zeggen!) En inderdaad, dit was enorm dom, dus ik kwam niet meer bij!! Hoe kun je nou die weg missen?! Haha… Maar goed, wij dus weer omkeren. Weer zo’n papiertje moeten inleveren voor de auto en kwamen we aan bij de 1e douane post. En dan vraag je voor de visa. Blijkt dat het een stempel die 30dagen stempelt, maar in het systeem ben je 60dagen legaal!!!! MAAK DIE STEMPEL DAN 60 DAGEN!! Dus we zijn blijkbaar nu legaal voor 2maand. (alhoewel ik er weer andere verhalen op na heb gehoord, maar we gaan het zien).
Al met al hebben we twee en half uur heen en weer gereden om een stomme visa!!

Maar goed, vlakbij Oman ligt het plaatsje Hatta. (dit is nog net de VAE… Oman is daar geen lid van en dat is een sultan land). Christina had al onderzoek gepleegd dat hier maar één hotel is, maar dat het wel verstandig zou zijn als we daar even een nachtje overnachten. Het was namelijk inmiddels al 23uur en wij hadden geen zin meer om terug te rijden en we vonden het ook wel eens tijd om verwend te worden en ontspannen te raken! Kom je daar aan….. WAUW!!! Een 4-sterren hotel, gelegen tussen de bergen.. Echt wat heb ik genoten. ’s Avonds hebben we een lekker wijntje open gemaakt en lekker ontspannen op ons balkon gezeten. De volgende ochtend deed Christina de gordijnen open en jemig wat was dat leuk wakker worden. We zaten midden in de bergen en wat een geweldig uitzicht!! Zo enorm anders dan alleen maar hijskranen, zand, auto’s, wolkenkrabbers, dit is puur natuur, vet mooi, immens mooi! We hebben lekker genoten van ons ontbijtje, zijn wezen uitchecken. Daarna mochten we nog wel gebruik maken van de faciliteiten, dus wij onze bikini aantrekken en heerlijk bij het zwembad gelegen. Heerlijk!!! Ongeveer na een uur, waren we de zon weer zat, want lees dat het echt 45 graden was!! (En oeps, we waren de zonnebrandcrème vergeten, dus je raad het al ik was een kreeft!)
Op de terug weg zagen we hoe mooi de natuur was, je rijdt midden door de woestijn. In het begin nog allemaal bergen, rode bergen, dan wat meer zand met bomen en planten, maar dan puur zand, hoge zandbergen. Je ziet zandtornado-tjes overal. Erg gaaf om te zien. Dan kom om de paar kilometer een verkeersbord tegen met: “Pas op overstekende kamelen”.. Nou en ja hoor een poosje later, kamelen!!! Alhoewel, dit zijn toch echt dromedarissen maar goed. Maar wat geweldig!! Na een maand heb ik ze eindelijk gezien! En dan ook nog eens in het wild. Dus wij meteen uit de auto, foto’s maken… En toen reden we weer stukje verder, stonden ze gewoon naast ons en op de straat.. echt wat een mafkezen!! Ze steken dus inderdaad zo over, terwijl er verkeer rijdt.. Enorm grappig om te zien, ze trekken zich er niets van aan.
Na ongeveer twee uur rijden waren we weer in Dubai en heeft Christina me weer netjes thuisgebracht en ben ik lekker even wezen slapen. ’s Avonds ben ik met Stephanie nog uit eten geweest en lekker vroeg naar bed gegaan.

Wat heerlijk, wat een natuur, dit is de reden waarom ik hier heen ben gegaan, en wat een ontspanning… (mag ook wel na veel gezeik met school, zware stage, veel late nachten, veel nieuwe indrukken, veel mensen leren kennen..)
Mensen de foto’s staan weer op
Kus!!!

• 28 September 2008 - 08:41

Sigrid:

maar je bent wel een lieve kreeft!
    xoxo

• 28 September 2008 - 16:20

Klazien:

Wat een gedoe hebbben jullie gehad met het visum. En dan moet je dus nog een keer, als deze maar zestig dagen geldig is. Gelukkig maakte het hotel waar jullie overnacht hebben weer veel goed. Leuk dat je er weer foto's bij hebt gezet.

Liefs

• 29 September 2008 - 07:32

Frouk:

Hahaha! Kan je niet zo'n bord jatten om mee te nemen? Pas op, overstekende kamelen :D. Geniaaal!

• 29 September 2008 - 19:02

Kirsten:

dáár staan de foto's! Ik ga gauw kijken! Wat een verhalen toch weer!

• 30 September 2008 - 09:02

Sven:

Hee Linda!

Lees je berichtjes steeds met veel plezier, je vermaakt je daar prima in ieder geval :)
    Wat een gehannes met dat visum zeg, naja wel weer een mooi verhaal ;)

Wij gaan over anderhalve week weg, mocht je je vervelen (wat ik betwijfel) kun je kijken op www.leonore.nl.

Have Fun!!

Greetz Sven

• 09 Oktober 2008 - 13:04

Anja:

Veel plezier met Ineke en Wouter ,groet ze van ons.
    Als ik het zo lees leer je wel veel en kun je die ervaringen weer meenemen naar elders.
    Groet
    Anja

• 19 Oktober 2008 - 22:23

Bianca:

Jeetje wat een gedoe om zo'n visum zeg!!
    Maar gelukkig mag je er weer een tijd legaal verblijven!!

Ik wacht weer op het volgende spannende verhaal!!

Have fun!!